Thursday 12 February 2015

AWAS!! Susu Ibu Melimpah~~~

SIHAT LUAR SIHAT DALAM <3


Lama tak menulis..hari ni nak bercerita sikit lah.. sejak2 ni asyik terbaca pasal susu ibu je..cara dan petua nak banyak dan pekatkan susu ibu..

Petua ni diambil dari salah seorang ahli group di fb..rasanya boleh membantu ibu2 yang suka amalkan cara tradisional untuk banyakkan susu..


PETUA & TIPS SUSU BADAN MELIMPAH

Ni petikan yang diambil..jom kongsi ilmu ni..
===========================================================================
saya just nk share petua tuk tambah susu bagi semua ibu kt luar sana yg nk bg fully bf kt ank tp terasa cam kurang or tak cukup susu.. sbb setiap pertanyaan yg masuk kebanyakkan nya berkisah tak cukup susu, macam mane nk tambah susu or segala2 yg brkaitan denganya.. ni antara langkah mudah n murah bagi ibu2 yg berkeinginan nk menunaikan tggjawab susukn anak sebaiknya tp rasa susu kurang...antara nya:

1. Kurma - Rebus kurma dgn sikit air smpi betul2 lembut.. da siap biar sejuk sket n blend smpi jadi jem..simpan dlm bekas btutup n letak dlm peti.. selalu ibu2 bf ni minum susu tepung kn.. bila bancuh susu 2 campurkan sesudu kurma yg diblend tu dgn susu..nk campur dlm susu segar pn blh..nk minum tak campur susu pn boleh..tambah air jadi mcm jus kurma..nk sapu kt roti pn boleh.. semua sedap..

2. Longan kering- Longan ni pn bleh campur dgn kurma or klu xnk buat air longan je.. amalkan tiap hari pn boleh..

3. Mindset- Letakkan dlm diri n minda kita yg kita nk bagi yg terbaik tuk bby dgn bgi die exclusive n fully bf selagi xpegnen ank seterusny.. hehe...

4. Madu- Minum madu sesudu pagi n mlm.. amalkn tiap hari jgk..

5. Banyakkan minum air masak- Minum sebelum n selepas susukan bby..sbb badan kita kehilangan air yg byk bila menyusukan bby( better mineral tu pn klu mmpu nk beli stok tiap hari n klu terlebih mampu air zamzam lg bagus)

6. Durian- hahaaha..xpercaya kn?? klu sapa yg suka bleh la mkn..sbb durian mmg milk booster jgk..tp jgn melampau sgt..demam plak anak..

7. Banyakkan makan buah dan sayuran berair..

8. Jangan stress- klu nk pregnant pun tak boleh stress..susukan anak pun jgn stress..

9. Doa & tawakal - dah usaha mcm2.. yg selebih nya mintalah pd Allah swt.. insya-Allah akan dipermudahkan semua..

====================================================================

Bagi ibu2 yang bekerja atau sibuk dengan urusan harian, yang tak berkesempatan boleh cuba cara moden..pantas, berkesan dan selamat ...

SHAKLEE ada menyediakan set MENYUSU yang boleh membantu anda membanyakkan susu badan di samping memberi vitamin secukupnya untuk anda dan anak..

Fungsi :

ESP : Berfungsi untuk top-up kekurangan protein di dalam diet anda. Walaupun kita makan ikan, ayam, daging dan macam-macam lagi, kebiasaannya protein tersebut sebahagian besar terurai apabila dimasak.
Disebabkan ESP kaya dengan protein, ia bukan sahaja membanyakkan susu. ESP juga membantu mengekalkan tenaga, lambatkan rasa lapar dan mencantikkan kulit.
Paling best… ESP turut menganjalkan miss B
ALFALFA : Alfalfa dalam set ini berfungsi sebagai Milk BoosterBuat yang belum tau, Alfalfa diakui ramai lebih power daripada fenugreek dan mempunyai 1001 khasiat. Alfalfa juga merupakan supplement kewanitaan yang hebat kerana ia membantu merawat masalah keputihan disamping mengetatkan rahim. Jangan terkejut kalau si suami semakin ‘sayang‘ dengan selepas anda mengamalkan Alfalfa.
* Alfalfa tidak boleh diambil oleh pesakit SLE dan mereka yang alergi terhadap alfalfa.
* Sesuai untuk ibu yang TIDAK  mempunyai masalah penyusuan

Full-set dengan menambah:
VITALEA :  Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.

VITA C : Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

B COMPLEX : Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.

OSTEMATRIX : Fungsi khas Ostematrix adalah sebagai supplement kalsium. Kekurangan kalsium boleh memberikan impak secara direct terhadap penghasilan susu. Ibu yang menyusu memerlukan sekurang-kurangnya 1000mg kalsium sehari.
Kalau anda jenis yang tak lalu minum susu, pastilkan anda mengambil Ostematrix setiap hari. Tak perlu susah payah minum susu. Telan saja 4 biji dah cukup.

JIKA ANDA MEMERLUKAN SUPPLEMENT SHAKLEE, BOLEH HUBUNGI WAKIL PENGEDAR di:

Supervisor to be SITI NOR RASYIDAH HASSAN
whatsapp 014-5562704

No comments:

Post a Comment